מחסן לוגיסטי להשכרה – איך לבחור נכון

הירשם עכשיו לרשימת התפוצה לנכסים מסחריים למכירה והשכרה
לחץ כאן כדי להירשם
הצטרף למעל 1,200 בעלי עסקים

הקדמה

בחירת המחסן הלוגיסטי של החברה היא קריטית לפעילות העסק. בחירה לא מוצלחת של המחסן, יכולה לגרום להפסדים גדולים ואף גרוע מכך. לעומת זאת, בחירת המחסן הלוגיסטי הנכון תגרום לכך שהחברה תתיעל ותצמח ותוכל לספק ללקוחות את השירות הטוב ביותר.

כאשר מדובר בבחירת המיקום, חשוב לשקול את כל הקריטריונים, לשים לב לכל הפרמטרים ולתעדף אותם. לאחר שאספנו וניתחנו את כל הנתונים, נוכל לקבל את ההחלטה הסופית הטובה לנו ביותר מבין האפשרויות הקיימות עכשיו בשוק.

במאמר הזה אעלה מספר נקודות חשובות שצריך לשים אליהם לב לפני שסוגרים על מרלו"ג כזה או אחר.

כמה עולה לשכור מחסן לוגיסטי?

כשאנחנו בוחנים את העלויות בשכירת מחסן, אנחנו צריכים לדעת שהמחיר שלפיו מחשבים את השכירות הוא פר מטר. כמה עולה לנו מטר מרובע אחד? אבל זה לא הקריטריון היחיד שאנחנו צריכים לשים אליו לב.

נכון להיום (יוני 2020) מחירי השכירות נעים בין 26 ש"ח למ"ר בפריפריה (צפון ודרום) ועד לכדי 55 ש"ח למ"ר באזורי הביקוש במרכז, כמובן שמצב הנכס, הנפח שיכול להכיל (מבחינת כמות המשטחים – גובה המחסן הלוגיסטי) וזהות מתחזק הנכס יכולים להשפיע במידה לא מבוטלת על המחיר. דבר נפוץ הוא שעלויות נלוות יכולות לייקר באופן משמעותי גם אם מצאנו מחסן במחיר שכירות מוזל.

עלויות נלוות שיש לקחת בחשבון הן:

1. ארנונה – בדרך כלל הארנונה באזורי תעשייה של ערים גבוה יותר באופן משמעותי מאשר במועצות אזוריות / מקומיות. עדיף למצוא מחסן לוגיסטי שנמצא בתחום השיפוט של מועצה.

2. דמי ניהול – במתחמי תעשייה מנוהלים המנהלת גובה דמי ניהול (על פי מטר רבוע שכור) המיועדים לתחזוקת המתחם כגון, ניקיון שטחים ציבוריים, תאורת רחוב, תחזוקת מאגרי מים, שמירה וכדומה. מקובל לגבות בין 1.5 ש"ח ל 3 ש"ח פר מטר.

3. התאמות בנכס – קח בחשבון את ההשקעה שתצטרך לעשות בנכס אחד לעומת העלויות שיהיו לך בנכס אחר. לא כל מקום יגיע עם משרדים מוכנים לצוות הניהול או עם מידוף קיים.

עובדים

כישורים וזמינות של כוח אדם הם גם פרמטרים שצריך להתייחס אליהם. לא כל מיקום גאוגרפי מציע כוח עבודה עם הכישורים המתאימים במחיר טוב.

הזמינות משתנה ממקום למקום וצריך לקחת בחשבון כי ייתכן ותצטרך לארגן הסעות לעובדים מרוחקים במידה ולא ימצאו עובדים מתאימים בסביבה הקרובה לנכס. כישורים ועלויות כוח אדם קשורים ישירות לנתונים דמוגרפיים. 

צריך לקחת בחשבון את ההיצע והביקוש: זמינות נמוכה של כוח עבודה ודרישה גבוהה יניעו את המשכורות כלפי מעלה (מה שאומר שהעלות התפעולית תהיה גבוהה יותר). וגם ההפך מזה. זמינות גבוהה של כוח אדם ודרישה נמוכה יגרמו לשכר באותם הענפים לרדת כלפי מטה.

לכן, כשבאים לשכור מחסן לוגיסטי, מומלץ לבדוק את הנתונים הדמוגרפיים ולהתתמקד בהשכלה, מאפייני אוכלוסייה ורמות הכנסה. חיפוש מהיר בגוגל של "סטטיסטיקה לפי ישובים ביטוח לאומי" יתן לכם את המידע הרלוונטי. אפשר לחפש נתונים נוספים גם באתרי הרשויות המקומיות.

נגישות לצירי תנועה ראשיים

נגישות לכבישים ולדרכים מהירות כמו גם עומסי תנועת כלי רכב צריכים לקחת בחשבון, במיוחד כמתייחסים לתנועת המשאיות המובילות את הסחורה אליך וממך – אל הלקוחות.

עלויות ההובלה מושפעות מחלק מהנקודות הבאות או מכולן ויכולות להשפיע על הפרודקטיביות של החברה ועל המענה שנותן המחסן הלוגיסטי ללקוחות:

• נגישות לדרכים מהירות ולכביש 6

• מחלפים קרובים

• נגישות תחבורה ציבורית – תחנות אוטובוס ותחנות רכבת

• מהירות ממוצעת של תנועת כלי רכב

• כמות ממוצעת של כלי רכב

• שעות שיא של תנועת כלי רכב

ניתן למצוא חלק מהנתונים בקלות באמצעות חיפוש בגוגל "ספירות תנועה" באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

קרבה לשדה התעופה או לנמל

אתה צריך להחליט האם ישנה חשיבות להימצאות המרלו"ג שלך בקרבת שדה התעופה או הנמל במידה ואתה משלח או קולט סחורה בסדר גודל משמעותי.

אם רוב הסחורה מיוצאת בתדירות גבוהה באמצעות שילוח אווירי, אזי במקרה כזה ישנה חשיבות להיות קרובים לשדה התעופה (אזורי תעשייה מודיעין, שוהם, איירפורט סיטי וכדומה). במידה וזה לא מתאפשר, אז אפשר יהיה להתפשר על מרלו"ג קצת יותר מרוחק, אך עדיין נגיש לצירי תנועה נוחים (אזורי התעשייה ליד בית שמש לדוגמא).

חברות רבות שוכרות מחסנים בעורף נמלי הים של חיפה ואשדוד ולא בכדי. הן  צריכות לפרוק מכולות בקצב גבוה ויש משמעות קריטית להימצאותן קרוב ככל הניתן לנמל על מנת למקסם את כמות הקונטיינרים שהם מקבלים פר חודש.

מחסן לוגיסטי להשכרה – איך לבחור נכון

גורמים סביבתיים מקומיים

קרבה לספקים, ליצרנים וללקוחות המקבלים שירות צריכים להילקח בחשבון.

המחסן הלוגיסטי צריך להיות ממוקם קרוב ככל הניתן לספקים, ליצרנים ו/או ללקוחות גדולים. יצמצם את זמני האספקה, יפחית את עלויות ההובלה ווישפר את שירות ללקוחות.

צריך לקחת בחשבון ולתעדף מי החוליה החזקה בשרשרת האספקה שאני צריך להיות קרוב (מובן שאי אפשר להיות קרובים לכל חוליה בשרשרת) ואיך מיקום אסטרטגי של המחסן הלוגיסטי ייעל את שרשרת האספקה.

במידה והעסק צומח או מתכווץ, תצטרך להתאים את החברה למצב, וייתכן אפילו שתשקול לעבור למחסן לוגיסטי חדש. אך כדי להימנע מזעזועים משמעותיים בחברה, מומלץ להישאר בקרבת המחסן הלוגיסטי הנוכחי ובכך לשמר את העובדים, למנוע פגיעה בשירות ללקוחות ובספקים.

הירשם עכשיו לרשימת התפוצה לנכסים מסחריים למכירה והשכרה
לחץ כאן כדי להירשם
הצטרף למעל 1,200 בעלי עסקים
הירשם עכשיו לרשימת התפוצה לנכסים מסחריים למכירה והשכרה
לחץ כאן כדי להירשם
הצטרף למעל 1,200 בעלי עסקים
close-image